Geomarketing
Geo + marketing oznacza tworzenie analiz ekonomicznyc z wykorzystaniem wizualizacji danych na mapie, które do tej pory mogły być poddawane tylko analizom w tabelach np. w excelu. Systemy GIS umożliwiają przejrzyste rozmieszczenie danych na mapie, co pozwala spojrzeć na nie z innej strony. Geomarketing daje nowe, dodatkowe narzędzie analizy, co wpływa na lepsze wyciąganie wniosków i zwiększa skuteczność podejmowanych decyzji.
[dropcap]A[/dropcap]
Analizy mikrootoczenia przedsiębiorstwa
Analiza klientów np. segmentacja klientów przedstawiona w postaci map i baz danych pokazująca lokalizację obecnych klientów firmy oraz ich demograficzne charakterystyki. Mapa stanowić może narzędzie analizy podczas efektywnego wdrażania kampanii reklamowych
Analiza rozmieszczenia konkurencji i jej wpływ na przedsiębiorstwo
Mapy lokalizacji dostawców i pośredników – optymalizacja struktur dystrybucji produktów
Mapy placówek własnych firmy; eliminacja tzw. kanibalizmu wewnętrznego przedsiębiorstw.
[dropcap]B[/dropcap]
Analizy makrootoczenia przedsiębiorstwa
Analiza otoczenia technicznego placówek przedsiębiorstwa dotyczącego sieci uzbrojenia terenu, dostępności logistycznej. Wsparcie w wyborze odpowiednich lokalizacji dla nowych inwestycji przedsiębiorstwa.
Analiza demograficzna – opracowanie map rozmieszczenia i charakterystyk zakupowych potencjalnych klientów
Analiza społeczno-kulturowa – opracowanie map rozmieszczenia grup społecznych i subkultur interesujących z punktu widzenia produktów przedsiębiorstwa
Analiza czynników przyrodniczo-ekologicznych – opracowanie map dostępności surowców, kosztów energii czy ograniczeń środowiska
[dropcap]C[/dropcap]
Analiza produktu
Analiza produktu to badanie czy w popycie na produkt zachodzą przestrzenne trendy. Wynik analizy wspiera decyzje dotyczące wdrażania kampanii reklamowych na danym obszarze
Analiza klientów – oznacza dzielenie klientów i dobór ofert handlowych pod względem geograficznym np. wyższe ceny ubezpieczeń na terenach zalewowych
Analiza dystrybucji – wyznaczanie map optymalnych stref sprzedaży dla przedstawicieli, ograniczanie kanibalizmu wewnętrznego, ocena przestrzenna nowych punktów sprzedaży pod kątem możliwości przyciągnięcia klienta
Analiza sprzedaży – opracowanie map efektywności kampanii promocyjnych, tworzenie map statystycznych na podstawie danych GUS (demografia, zasobność portfela klienta), analizy na bazie kodów pocztowych (skąd jest klient i jakie produkty kupił)